The Method


'In case of Henri Cartier-Bresson the method is easily described:
he carries his eyes in his camera, and he carries his camera wherever he goes.
Using 35mm. exculisively, he never hunts a picture, he never sets one up, or, once taken,
cut one down, and he never intrudes.'


.....and in his book " The Decisive Moment" Cartier-Bresson himself has said, "To me photography is the simultaneous recognition in a fraction  of a second of the significance of an event, as well as of a precise organiation of forms which give that event its proper expression."


...unlike many photographers whose chief concern is using the camera for expressive purposes, Cartier-Bresson seems at home anywhere in the world and is not limited by geographical boundaries. His deep interest in people has let him to develop the ability to find, wherever he travels, material for this camera. In the three-page in troduction Cartier-Bresson speaks of himself as "a stroller". Elsewhere he has written that he wants to be the silent observer, apporaching on tip-toe, wearing, so to speak, an invisible cloak. He never directs or poses his subjects, but observes them, with his camera always at the ready. When he senses that a moment is about to arrive when there will be that combination of form and content which makes for a lasting picture he raises the camera to his eye and, with amazing deftness and speed, makes the exposure. He writes as if this were an easy thing, "a lightning instant of give-and-take, just long enough for you to level the camera and to trap the fleeting image in your little box."


'Man Behind the lens'  from <Saturday Review> magazine, December 31, 1955
by Beaumont Newhall


그의 생전 인터뷰를 보면 그가 흔히 언급하곤 했던 용어중에 Geometry란 말을 자주 썼다.
그가 말하던 이 geometry란 위에서 언급한 organiztion of forms에 해당할 것이다. 흔히 말할 때 심심하지 않은 배경, 나아가 나름의 질서와 조형을 같는 배경을 선택한다는 말이 되겠다. 물론 그것이 끝은 아니다. 개인적인 의견은 매그넘의 초기 멤버로서 그의 사진은 기본적으로 '인간'이라는 대상에 대한 관심과 애정에 기반한다고 봐야할 것 같다. 그리고 그의 decisive moment는 단순한 '찰나'의 개념이 아닌 이 모든 조합의 상호작용속에 직관적으로 녹아나는 그 '무엇'이라는 것이 내 생각이다. 이는 그의 어느 책 머리말에 나오듯 'dialogue between the eye and the heart'라는 문구에 잘 표현되어있다.

초보 사진가의 눈으로 볼 때 그의 사진은 우리가 흔히 말하는 '인물은 크게 찍어야지'라는 조언에 항상 따르지는 않는것 같아 보인다. 개인적인 견해는 대상(인물)이 배경의 한 부분으로서 일체가되어 녹아들어간 상황을 추구하는 것이 아닐가 생각해본다. 대상 혹은 인공물 내지는 자연환경과 인간과의 조형적 관계가 다른 작가들보다 조금더
부각된다는 것이 내 생각이다. 인물이 배경에 압도되거나 그 반대로 인물에만 관심을 두는 것이 아니라 이 둘의 조화를 읽어내는 능력이 그가 지닌 재능이 아닐까 생각한다. 물론 그의 사진에는 물론 인물의 캐릭터와 상황적 위트(wit) 또한 탁월한 것은 두말할 나이도 없지만, 생전 인터뷰를 통해 본 그의 모습, 말투와 행동을 보건데 노인이 된 그의 모습속에서도 여전히 그의 성격과 사진에는 상당한 일체감이 느껴졌다. 말하자면 난 노인이 된 그의 얼굴 속에서도 위트를 보았다. 거울을 볼 때마다 보이는 심각한 내 얼굴과 비교해보면 노년의 그의 얼굴을 보면 그는 참 행운아이기도했단 생각이 든다. 

그는 행복하다.